اولین و برترین وبگاه درسی پایه دوازدهم
12th Grade First And Best Website

آیا کنکور در سال ۹۸ حذف خواهد شد؟

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری چند سالی است که حذف یا پا برجایی بزرگترین ماراتن علمی کشور موسم به کنکور در نظام آموزشی کشور محل بحث است.

سال هاست که عده ای منتظر خبر حذف قطعی، و عده ای به دنبال تکذیب خبر و یا تمدید و مؤکول شدن آن به وقت دیگری هستند.

چراکه عده ی زیادی معیشتشان را در گرو پابرجایی کنکور می داند و حذف آن می تواند ضربه ی بزرگی به سرمایه ها و زیرساخت های شغلی آنان بزند.

علاوه بر عده ی مذکور، این امر برای قشر دانش آموز متقاضی پذیرش در دانشگاه ها حائز اهمیت است. زیرا همواره در برزخی از حذف و ماندگاری کنکور بلاتکلیف مانده اند.

امروز با افزایش دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی و ... و همچنین کاهش تعداد متقاضیان، کرسی‌های دانشگاه برای داوطلبان و متقاضیان پذیرش، افزایش پیدا کرده است، اما همچنان کنکور و دانشگاهی شدن برای عده ای تابویی بزرگ است.

از همین رو این گمانه زنی ها همیشه سوژه ی رسانه ها و مورد پیگیری آن ها بوده است.

 

 

حذف کنکور تا ۱۳۹۷

در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش وقت، علی زر افشان، طی مصاحبه ای گفت: در حال حاضر بحث تقسیم بندی مناطق برای برپایی این آزمون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و هنوز درباره تغییر نحوه برگزاری آن تصمیم قطعی گرفته نشده است. براین اساس می توان گفت امسال هم کنکور با همان شرایط سال گذشته برپا خواهد شد.

وی با تاکید بر پابرجا ماندن کنکور در آن سال، وعده ی حذف کنکور و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه _چه در مراکز سراسری و چه غیر دولتی_ بر اساس سوابق تحصیلی را در سال ۹۷ داد.

یعنی به گفته ی وی مقرر شد گردید تا در سال ۹۷ کنکور حذف شود.

 

 

در اخبار دیگری حکایت از کنکور نظام جدید می شود که از سال ۹۸ آغاز شده و کنکور ۹۷ پایان نظام قدیمی ها عنوان شد.

سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش تاکید کردند که “تا پایان سال ۹۷ مقطع پیش دانشگاهی حذف شده و نظام جدید آغاز می شود که  کنکور نظام جدید از سال دهم، یازدهم و سال دوازدهم می باشد. شایعاتی در رابطه با حذف کنکور پراکنده شده است که همه فکر می کنند سال ۹۸ کنکور حذف می شود در حالی که اینگونه نیست برنامه حذف کنکور با همکاری سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی می باشد.”

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد ما به همراهی وزارت علوم به دنبال آماده‌سازی جدول زمانبندی برای حذف کنکور هستیم.

سیدمحمد بطحایی در رابطه با اعلام جدول زمانبندی برای حذف کنکور تا پایان اسفندماه، گفت: متاسفانه این جدول هنوز آماده نشده است در واقع تاکنون نتوانستیم با وزارت علوم در مورد تهیه این جدول به نتیجه برسیم تا بتوانیم براساس این جدول اقدامات لازم را شروع کنیم.

ما در اسرع وقت باید این جدول را اعلام کنیم چراکه مردم و دانش‌آموزان نگران هستند، البته حذف کنکور در سال ۹۸ بعید است.

وی در همین راستا بیان کرده است که برای حذف کنکور به زمان بیشتری نیاز است چرا که باید دو سال زودتر به دانش‌آموزان در مورد نحوه اجرای این تصمیمات توضیح داد. نمی‌توانیم به صورتی دفعتی اعلام کنیم که در سال ۹۸ کنکور حذف می‌شود.

با همه ی این تفاسیر و کشمکش ها کنکور در سال ۹۷ هم حذف نخواهد شد و باز هم وعده جدیدی برای این مقوله از سمت مسئولین ذیربط به متقاضیان داده شد.

 

 

وعده ی جدید برای تعیین سرنوشت کنکور

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و پروش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور در دو سال آینده وظیفه سنگینی دارد، گفت: در سال ۹۹ پذیرش دانشجو قطعا بدون برگزاری کنکور انجام می‌گیرد.

همچنین محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص نحوه جذب دانشجو در سال ۹۸، گفت: با توجه به اینکه آموزش‌و پرورش برای ایجاد بانک سوابق تحصیلی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد؛ کنکور در سال ۹۸ هم برگزار می‌شود و در سال ۹۹ پذیرش دانشجو قطعا بدون برگزاری کنکور انجام می‌گیرد. البته این کار مستلزم برگزاری آزمون‌های هماهنگ استاندارد با معیارهای کاملا مناسب توسط آموزش و پرورش است.

سرنوشت ماجرای حذف کنکور به کجا ختم می شود و تا چه وقت مسئولین به گمانه زنی و یا آماده سازی زیر ساخت ها ادامه خواهند داد.

 

منبع: سایت رسمی پایه دوازدهم

توجه : هر گونه کپی برداری از مطالب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد !

نظرات ارسال شده

    کد امنیتی رفرش

     

    نکات مهم در ارسال دیدگاه :

    دیدگاه خود را حتما فارسی تایپ کنید.

    از نوشتن دیدگاه های غیر مرتبط با پست جدا خودداری کنید.

    دیدگاه های دارای هرگونه تبلیغات و یا لینک به سایت تأیید نمی شوند.